zondag 22 oktober 2017

Floral en vergelijking 3 papiersoorten


Ook al kun je dit floral stempel op vele manieren gebruiken, toch vind ik hem het mooist in volle glorie. Helaas moet er dan eigenlijk wel een tekst op, na lang denken heb ik toch voor de mooie maar grote kersttekst gekozen, puur omdat het sneller is dan teksten stanzen en ik veel kerstkaarten maak. 
Eerst de werkwijze van de drie kaarten. Alle drie heb ik de volgorde van de regenboog gekleurd met oxide inkten, kleur 1 sponzen, dan kleur twee en terug met de eerste kleur om te blenden. Onderaan staan de vergelijkende foto's. Op alle drie de kaarten heb ik de floral afgedrukt met Versamark inkt.  
Links is Bristol papier van Strathmore. Daar heb ik transparante clear embossing poeder gebruikt, net als bij de middelste kaart van Stampinback karton. Maar de linkerkaart heb ik met Distress Black Sooth inkt en met een kwast het niet bedekte deel  ingekleurd, terwijl ik op het SB-karton een 
babywipe gebruikt heb om op dezelfde plekken de inkt weg te halen. 


De rechterkaart is gemaakt op merkloos aquarel papier en met iets andere kleuren, (daar zit geen twisted citron in, maakt echt verschil!) Hier heb ik geen transparante embossing op gedaan maar een donkerblauw poeder gebruikt. Ook is de ondergrond oneffen, waardoor het poeder niet volledig dekt.Door een klein ongelukje, er vielen druppels thee op de kaart, zitten er witte spetters op het geheel, dat principe werkt dus ook op aquarel papier. Op de bovenstaande foto kun je de details van dit stempel prima zien.
Op derechtse kaart zit een een zilveren tekst met witte rand, geheel wit was niet zo mooi, op de andere heb ik wit poeder gebruikt.


Eigenlijk wilde ik papier vergelijken om te weten hoe distress oxide zich op de diverse papiersoorten gedraagt. Op youTube hoor ik hoe geweldig Strathmore bristol papier is als het op blenden aankomt. Bovenstaande foto laat links het aquarel papier zien en rechts het Bristol papier. Inderdaad blenden de kleuren daar echt heel mooi op. Het aquarelpapier blendt niet zo mooi, is ook niet echt voor deze techniek geschikt. Als derde kaart koos ik voor SB karton, helaas heb ik geen foto van alle drie naast elkaar. 


Het SB karton is rechts, het Bristol papier is links. En ja, op het Bristol papier glijden de kleuren nog iets mooier in elkaar, dat is dus in dat opzicht de winnaar. Eenmaal droog vond ik het SB-karton ook minder stralend van kleur. Totdat ik me herinnerde dat je dit karton moet poetsen. En toen was het duidelijk: wil je een stralende kleur op een glanzende kaart dan is SB-karton de winnaar!
Fijne dag,
Josje


Wij vinden het leuk als je een berichtje voor ons achterlaat.

Geen opmerkingen: